INTERNATIONAL SUMMER SCHOOL OF SUSTAINABLE MOBILITY
V Міжнародна освітня школа зі сталої мобільності «Виклики сьогодення» (International Summer School of Sustainable Mobility «Challenges of Today»), що проходила з 02 червня по 03 липня 2025 року, стала значною подією у сфері міської мобільності. Ця освітня ініціатива була реалізована за активної співпраці Харківського національного автомобільно-дорожнього університету (ХНАДУ) та Краківської політехніки ім. Тадеуша Костюшка (Польща), відповідно до чинного Меморандуму про співпрацю. Школа є офіційно визнаною ініціативою в рамках «Міжнародного десятиліття наук заради сталого розвитку (2024–2033)», очолюваного UNESCO.
Міжнародна літня школа сталої мобільності функціонує на базі кафедри транспортних систем і логістики ХНАДУ, у співпраці з Технічним університетом Дрездена (ТУД), для українських студентів, які займаються дослідженнями у сфері міської мобільності. Попередні Школи, що відбулися у 2018–2019 роках в рамках програми Erasmus+ та у 2021 році (онлайн Школа «Вплив пандемії на мобільність»), зарекомендували себе як ефективна платформа для розвитку молодих фахівців. Учасниками попередніх трьох Шкіл були студенти українських університетів та молоді фахівці спеціальностей "Транспортні технології", "Містобудування", "Будівництво та цивільна інженерія", "Екологія", "Соціологія", які працюють або проводять дослідження у сфері міської мобільності. У 2021 році коло учасників було розширено, включивши представників органів місцевого самоврядування. Проєкт було створено за ініціативою Олени Чернишової (ХНАДУ) та Тіло Бекера (ТУД) після їх участі у міжнародній школі «Sustainable Mobility – Made in Leipzig».
V Міжнародна освітня школа була розрахована на студентів 1-3 курсів, які вивчають "Транспортні технології (на автомобільному транспорті)", "Будівництво та цивільна інженерія", "Екологію" та інші спеціальності, і які зацікавлені або вже проводять дослідження у сфері міської мобільності. Навчальний обсяг школи склав 3 кредити ECTS (90 годин). Робочими мовами були українська та англійська.
Програма Школи була сформована відповідно до основної теми та проблеми, яку вирішували учасники, враховуючи профіль учасників, очікувані результати та реальні життєві ситуації. Вона була організована у форматі лекцій, тренінгів, освітніх візитів та робочих сесій, включаючи лекції провідних викладачів, науковців та практиків з ХНАДУ, Технічного Університету Дрездена, Ягеллонського Університету та Краківської Політехніки ім. Т. Костюшки. Також передбачалося проведення самостійних досліджень, наочні чи віртуальні екскурсії, та презентація результатів. Навчальна програма включала чотири тематичні блоки: лекційна або теоретична діяльність; практична навчальна діяльність, включаючи виїзну та групову роботу; перерви, харчування та мережеве спілкування; загальні пленарні засідання, що включали презентації, сесії встановлення очікувань та рефлексію.
Захід розпочався 02 червня з реєстрації учасників, офіційного відкриття та вступних лекцій. Серед лекторів першого дня були Тетяна Токмиленко (координаторка школи, ХНАДУ), Олександра Орда (ХНАДУ), Олена Чернишова (IFC World Bank Group), Наталя Потаман (ХНАДУ), Ольга Холодова (ХНАДУ), Оксана Мирошниченко (ТОВ "Про мобільність"). Цього дня також відбулося розподілення на групи та соціологічне дослідження зміни транспортної поведінки в регіоні. Другий день, 03 червня, включав підбиття підсумків першого дня та лекції від Ярослави Савош-Давидової (BusMarket Group), Станіслава Свічинського (ХНАДУ), Олександра Колія (ХНАДУ/TU-Dresden) та Ольги Шуліки (Jagiellonian University). Після лекцій учасники працювали у групах за темами "Стала міська мобільність", "Стала міська логістика" та "Дорожній рух і екологічна та соціальна сталість" під керівництвом Наталії Потаман, Олександри Орди та Ольги Холодової.
З 04 червня по 02 липня було заплановано практичну роботу в групах та самостійне проведення досліджень, включаючи натурні та онлайн обстеження інтенсивності руху, аналіз рівня забруднення атмосферного повітря та роботу з відкритими джерелами інформації. Також передбачалися консультації експертів. Завершення Школи відбулося 03 липня, під час круглого столу «Стала мобільність: виклики сьогодення», де були представлені результати групової роботи та відбулася дискусія за участю лекторів Віталія Наумова (Cracow University of Technology), Олександри Орди (ХНАДУ), Станіслава Свічинського (ХНАДУ). Учасники також мали змогу ознайомитися з дистанційним курсом на навчальному сайті ХНАДУ за посиланням.
Ключовими результатами Школи є: засвоєння студентами принципів сталого розвитку міст, методів та інструментів оцінки, а також заходів для покращення екологічної сталості та транспортних систем; отримання практичних навичок проведення польових досліджень, збору та обробки статистичних даних; проведення аналізу екологічної сталості об'єкта дослідження та оцінки сталості об’єкта дослідження; аналіз проблем організації дорожнього руху та підходів до їх вирішення з урахуванням вимог екологічної безпеки. Принципи Школи ґрунтуються на трьох важливих засадах: навчання в дії (отримання вмінь під час практичної діяльності), навчання взаємодії (робота в команді та співпраця з оточенням) та навчання навчатися (пошук, обробка інформації, аналіз власного досвіду). Короткострокове навчання у форматі літньої школи дозволяє студентам моделювати досвід роботи в реальному житті, де вони вчаться застосовувати отримані знання, домовлятися в команді та сприяти спільному результату.
Після закінчення Школи студенти отримали сертифікати про участь. Міжнародна освітня Школа сталої мобільності вирішує проблему забезпечення студентів освітнім досвідом, який недоступний їм у межах формальної освіти, підвищуючи професійний та ціннісний рівень учасників, сприяючи формуванню компетенцій сучасного фахівця та залучаючи до мережевого спілкування. Серед позитивних результатів попередніх Шкіл – успішне працевлаштування в українських філіях міжнародних компаній та національних установах (зокрема, Dornier Consulting International GmbH, А+С, USA Logistics and Transportation, Львівелектротранс, Інститут відновлюваної енергетики НАН України), стажування в європейських ВНЗ (TU Dresden, Sapienza University de Roma), перемоги в конкурсах наукових робіт та вступ до аспірантури. Зокрема, Анна Сотнікова, студентка І та ІІІ Шкіл, успішно захистила дисертацію на тему «Особливості формування транспортних потоків в умовах війни».
Школа 2021 року, що проводилась Харківським національним автодорожнім університетом, отримала підтримку Європейського Союзу та Міжнародного фонду "Відродження" в межах грантового проєкту EU4USociety, а також Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ - Україна.
Координаторами від ХНАДУ були Олександра Орда, Тетяна Токмиленко та Ольга Холодова. Дякуємо всім організаторам, лекторам та учасникам за вагомий внесок у розвиток сталої мобільності!
21.04.2021, Харків. - Понад 100 учасниць та учасників з усієї України починають навчання у Школі сталої мобільності. Школа проходить у форматі відеоконференції на платформі Zoom. Лекції Школи проводять науковці з Технічного Університету Дрездена та Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, а групові заняття - спеціалісти та спеціалістки, експерти зі сталої міської мобільності, планування транспорту з України.
Школа відбувається вже вчетверте, але вперше - у форматі онлайн. Головна тема Школи - це виявити, яким чином пандемія впливає на мобільність та що ми можемо зробити, аби зменшити негативні наслідки такого впливу, вона продовжує бути актуальною цієї весни. Студенти дізнаються про принципи сталого розвитку міст, методи та інструменти оцінки екологічної, соціальної, економічної сталості та заходи для поліпшення екологічної та соціальної сталості в умовах пандемії; отримають практичні навички проведення досліджень, аналізу сталості об'єкта дослідження, розробки стратегій щодо забезпечення сталої мобільності
Учасники попередніх трьох Шкіл - студенти українських університетів та молоді фахівці, які проводять дослідження та працюють в сфері міської мобільності (спеціальності "Транспортні технології", "Містобудування", "Будівництво та цивільна інженерія", "Екологія", "Соціологія").
Цього року Школа розширила коло учасників, включивши також представників органів місцевого самоврядування. Організатори сподіваються, що навички, отримані під час Школи, допоможуть планувати пересування у містах більш стало і енергоефективно.
Лекції Школи будуть записані і викладені на сайтах партнерів-організаторів Харківського національного автодорожнього університету та ГО “Екодія”. Також за результатами роботи Школи буде видана публікація з описом головних ідей та практичних рекомендацій Школи, аби їх могли використати не лише учасники Школи, а й ті, хто не зміг потрапити на неї. Просимо слідкувати за публікаціями на сайті організаторів.
Заняття проводяться Харківським національним автодорожнім університетом за участі ГО "Екодія", за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду "Відродження" в межах грантового проєкту EU4USociety, та за підтримки київського представництва Фонду ім. Гайнріха Бьолля в Україна. Матеріали школи відображають позицію авторів і не обов'язково відображають позицію Міжнародного фонду "Відродження", Європейського Союзу та Фонду ім. Гайнріха Бьолля.
Програма міжнародної лїтньої школи 2021
В цьому році Школа проходить в онлайн форматі. Це – нові виклики, але й можливості. Значно розширилось коло учасників. Не тільки студенти українських університетів, а ще й молоді фахівці, аспіранти та викладачі, представники органів місцевого самоврядування, громадські активісти, які навчаються, працюють і проводять дослідження у сферах міської мобільності та містобудування.
Школа проходить у форматі лекцій, робочих сесій групової роботи (воркшопів, тренінгів) під керівництвом модераторів та самостійної роботи (натурні дослідження, робота з відкритими джерелами інформації). Спікерами першого дня були: д.т.н., завідувач кафедри транспортних систем і логістики, ХНАДУ Горбачов П.Ф.; координаторка школи, к.т.н., консультантка з транспортного планування і інфраструктури Олена Чернишова (лекція «Транспортне планування в умовах сучасного світу»); фахівчиня з транспорту «Екодія» Ірина Бондаренко; Prof. Dr.-rer. pol., Chair for Bicycle Transport, Karlsruhe University of Applied Sciences Angela Francke (лекція «Основи дослідження та зміни транспортної поведінки людей») та Dipl.-Ing. Dipl.-Swt., Senior Researcher at the Chair of Traffic Control and Process Automation, TU Dresden Sven Fröhlich (лекція «Сучасні технології збору даних та управління рухом»).
Відео можливо подивитися за посиланнями:
Офіційне відкриття. Вітальне слово
Лекція «Транспортне планування в умовах сучасного світу»
Лекція «Основи дослідження та зміни транспортної поведінки людей»
Лекція «Сучасні технології збору даних та управління рухом»
Тема групової роботи першого дня - «Соціологічне дослідження зміни транспортної поведінки в регіоні під час пандемії». Студенти працювали в 4 групах з модераторами: Владислав Самойленко, голова ГО "Urban Crew", експерт з безпеки дорожнього руху Офісу підтримки реформ Міністерства інфраструктури України; Катерина Шульга, координаторка консалтингу, ГО U-Cycle (Асоціація велосипедистів Києва); Іван Фурлет, експерт зі сталої міської мобільності; Олександр Колій, к.т.н., доцент кафедри транспортних систем і логістики ХНАДУ. Розроблено анкети короткострокового онлайн-опитування. Результати анкетування представлені студентами під час підсумкової доповіді.
Другого дня в школі зі сталої мобільності також було проведено лекції
Спікерами другого дня були:
Thilo Becker Dr.-Ing., Head of department for transportation and public works, City of Offenburg
Лекція «Хімічне забруднення від транспорту»
Lisa-Marie Schaefer, M. Sc., Researcher at the Chair of Traffic and Transportation Psychology, TU Dresden
Лекція «Дослідження впливу пандемії COVID-19 на мобільність»
Також студенти на другий день почали працювати в трьох тематичних групах:
1. Виклики та можливості щодо сталої мобільності під час пандемії
2. Екологічна сталість під час пандемії
3. Система заходів безпеки в міському громадському транспорті
Цей день «Самостійне проведення досліджень»: натурні обстеження інтенсивності руху пішоходів / велосипедистів / автомобілів / маршрутного пасажирського транспорту (наповнення, % порушень карантинних заходів); онлайн обстеження інтенсивності і складу транспортного потоку; аналіз рівня забруднення атмосферного повітря в регіоні; робота з відкритими джерелами інформації тощо.
Завершального дня в школі зі сталої мобільності було проведено лекції
Спікерами другого дня були:
ст. викл. кафедри транспортних систем і логістики Тетяна Токмиленко
Лекція «Заходи щодо запобігання зараженню в сфері транспорту під час пандемії»
доц. кафедри транспортних систем і логістики Станіслав Свічинський
Лекція «Оцінка ефективності прийнятих рішень»
Також студенти в завершальний день представили результати своєї роботи:
Презентації:
Виклики та можливості щодо сталої мобільності під час пандемії
Система заходів безпеки в міському громадському транспорті
Результати опитування Зміна транспортної поведінки під час пандемії (Середні міста)
Порівняння впливу пандемії на транспорту у містах різного розміру
Результати опитування Зміна транспортної поведінки під час пандемії в Мегаполісі
Екологічна сталість під час пандемії
Школа проводиться Харківським національним автодорожнім університетом за участі ГО "Екодія", за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду "Відродження" в межах грантового проекту EU4USociety, та за підтримки Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ - Україна.
Адреса: 61002, Україна, м. Харків,
Як нас знайти:
головний корпус ХНАДУ,
ліве крило, 5 поверх, кімната 520
Телефон: +38(057)-707-37-38
E-mail: tsl@khadi.kharkov.ua
Завідувач кафедри,
доц. Любий Євген Володимирович
Телефон: +38 (050)166-18-08
E-mail: lion_khadi@ukr.net
заст.зав. каф.,
доц. Свічинський Станіслав Валерійович
Телефон: +38 (050)609-00-00
E-mail: stas_svichinsky@ukr.net